پرسش‌های متداول


آموزشهای الکترونیکی به چه معنایی است؟

سیستم آموزش الکترونیکی (E-Learning) مجموعه ای است که دانشجویان می توانند از طریق اینترنت در آن ثبت نام کرده، دروس مورد نظر خود را از میان دروس ارائه شده انتخاب نمایند؛ از جلسات درس (کلاس مجازی، ویدئوکنفرانس و...) استفاده کرده، در امتحان شرکت کنند و با استاد و هم کلاسی هایشان ارتباط برقرار کنند. در سیستم آموزش الکترونیکی، مجموعه ای از مطالب و مواد هر درس با استفاده از نرم افزارهای مناسب (به صورت صوت، تصویر، متن، انیمیشن و...) و از طریق شبکه ارتباطی اینترنت و اینترانت در دسترس دانشجو قرار می گیرد.

LMS یا LCMS چیست؟

مخفف Learning Management Systems و LCMS مخفف Learning ManagementContent Systems می‌باشند و به سامانه مدیریت آموزشی و محتوای دروس (دیجیتال شده) اطلاق می‌شود. این سامانه‌ها بر روی سرورهایی آموزش الکترونیکی نصب شده‌اند.

یک دانشجوی الکترونیکی باید دارای چه مهارت هایی باشد؟

ماهیت دوره‌های آموزشی که به صورت الکترونیکی برگزار می شوند به گونه‌ای است که مخاطبین آن باید دارای برخی امکانات و مهارتهای ویژه‌ای باشند. از جمله :
امکان دسترسی به اینترنت :
دارا بودن یک دستگاه سیستم کامپیوتر و تجهیزات لازم برای اتصال به اینترنت، ‌حداقل به صورت , Dialup و ترجیها" خط پر سرعت ADSL،‌ از جمله امکاناتی است که دانشجویان برای شرکت در این دوره‌ها باید از آن برخوردار باشند. امکان اختصاص وقت مناسب برای مطالعه و یادگیری :
برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت الکترونیکی،‌ باعث صرفه‌جویی در زمان و مدیریت بهتر آن در راستای استفاده از اوقات مفیدتر شبانه روز می‌شود. برخلاف برخی بد فهمی‌های رایج شده،‌ چنین رویکردی به هیچ عنوان به معنای کاهش زمان یادگیری نخواهد بود و چه بسا به سبب فضای پویای اطلاعاتی که ایجاد می‌شود،‌ دانشجویان ملزم به صرف زمان بیشتر و البته مفیدتری باشند.
برخورداری از مهارتهای پایه فناوری اطلاعات :
از جمله این مهارتها می‌توان به مهارت کار با مجموعه Office برای تنظیم گزارش، ‌تهیه اسلاید،‌مهارت های هفتگانه فناوری اطلاعات (ICDL)،...اشاره نمود. همچنین انتظار می‌رود داوطلبین گرامی تسلط کافی به روشهای تبادل پیام در اینترنت ( ایمیل ) و یا روشهای جستجو و بازیابی آدرس وب سایتهای مورد نظر را داشته باشند.
تسلط نسبی به زبان انگلیسی :
هر چند این مورد یکی از پیش نیازهای تحصیلی عمومی برای انجام فعالیتهای پژوهشی در مقطع کارشناسی ارشد می باشد،‌ اما ماهیت مطالب آموزشی و تنوع و روزآمدی سریع آن،‌ روحیه یادگیری مستمر و استفاده از منابع مختلفی را می‌طلبد که لازمه آن تسلط به زبان انگلیسی می‌باشد.
توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی شخصی :
با توجه به کاهش تعاملات رو-در-رو در این روش آموزش،‌ انتظار می‌رود دانشجویان دارای مهارتهای خود- مدیریتی بوده و بتوانند بدون حضور یک عامل کنترل کننده عینی،‌ اقدام به مدیریت تمامی فعالیتهای مورد نیاز نمایند.

 

نحوه برگزاری دوره (ثبت نام، ارائه دروس، کلاس ها، تکالیف و آزمون ها) چگونه است؟

کسب رتبه مجاز در آزمون کارشناسی ارشد و انتخاب این دوره ها در زمان انتخاب رشته، . پذیرفته شدگان در روزهای مقرر همراه با اصل مدارکی که قبلاً نسخه الکترونیکی آنها را ارسال نموده اند، برای ثبت نام حضوری به دانشگاه مراجعه می نمایند. پس از ثبت نام نیازی به حضور فیزیکی افراد در محل دانشکده نیست؛ دانشجو می تواند با شماره های یاد شده در سایت دانشکده تماس حاصل نمایند. مگر در زمان امتحانات و کلاس های حضوری. تمامی آزمون ها، جلسات ارائه سمینار، دفاع از پایان نامه و نظایر آنها بطور حضوری برگزار می شوند.

آیا کلاسهای درس در مرکز آموزشهای الکترونیکی به صورت حضوری برگزار می‌شود؟

ارائه تمامی واحدهای درسی دوره های آموزشی دانشگاه ، به صورت اینترنتی و در بستر e_learning خواهد بود . اما برای هر یک از دروس کلاس On_line برگزار خواهد شد که شرکت دانشجویان در این کلاسها الزامی می باشد . تعیین تعداد این کلاسها نیز متناسب با هر درس و واحد، تعداد دقیق این جلسات در قبل از شروع نیمسال تحصیلی در تقویم آموزشی دانشگاه به طور کامل و دقیق به اطلاع دانشجویان خواهد رسید .

کلاسهای عملی از جمله آزمایشگاهها به صورت حضوری ارائه می‌شود یا اینترنتی؟

به صورت حضوری و زمان آن در ابتدای ترم مشخص می شود. حضور و غیاب در کلاس چگونه انجام می شود؟
مشاهده دروس توسط هر دانشجو از طریق سیستم مدیریت یادگیری کنترل و ثبت می گردد و حضور و غیاب بر اساس میزان حضور دانشجو در کلاس دروس رویت شده و زمان مشاهده انجام می گردد. توضیحات بیشتر در بخش قوانین حضور و غیاب در آیین نامه آموزشی مقطع مربوطه ارائه خواهد شد.

  آیا محتوای دروس موجود در سیستم مدیریت یادگیری با کتابها و یا سایر منابع معرفی شده برای هر درس تفاوت دارند؟

بلی، کتابهای معرفی شده منابع جانبی دروس بوده و شما باید دروس را از طریق LMS دنبال نمایید. بعلاوه محتوای موجود در سیستم تنها بصورت مکتوب نبوده و دارای اجزای چند رسانه ای است، که طبیعتاً در کتب موجود نمی توانند وجود داشته باشند.

درپاسخ دادن به تمرینات آیا شخص پاسخ دهنده برای استاد مشخص است؟

کلا هرگونه فعالیت دانشجو از طریق LMSبطور دقیق مشخص بوده و ثبت می‌گردد.

آیا در صورتی که در طول مطالعه یک درس با مشکل خاصی روبه‌‌ رو شویم امکان تماس مستقیم با استاد وجود دارد؟

اساتید در زمان‌هایی مطابق با جدول زمانبندی کلاس در دسترس می‌باشند . ارتباط فوری از طریق پست الکترونیک نیز در هر زمان ممکن است که دانشجویان می‌توانند سؤالات کلی خود ارسال نمایند.
تنها به این دلیل که در محیط راحت خانه یا محل کار مهارتی را می‌‌‌‌آموزید نمی‌‌بایست احساس کنید که ایزوله شده‌‌اید و با محیط خارج ارتباطی ندارید. درحقیقت یکی از مشخصات آموزش الکترونیکی ( روی خط ) امکان یادگیری دانش جدید در یک محیط مشارکتی است که استاد و دیگر دانشجویان در آن حضور دارند.

آیا در دانشگاه کاشان اساتید و دیگر پرسنل آموزشی جهت ارائه کمک و پاسخ به سوالات دانشجویان حضور دارند؟

هر کلاس درس توسط یک استاد متخصص در موضوع درس هدایت می شود . اساتید کلاسها مسئولیت هدایت کلاسهای روی خط ، تعیین تکالیف هفتگی، پاسخ به سوالات دانشجویان و مدیریت ارزیابی های مستمر کلاس را به عهده دارند . بله پرسنل آموزش جوابگوی همه دانشجویان در ساعات اداری می باشند.

امتحانات پایان ترم چگونه و در کجا برگزار می‌شود؟

امتحانات پایان ترم به صورت حضوری و در محل دانشگاه کاشان بر طبق برنامه زمانبندی از پیش اعلام شده، برگزار می‌شود.

آیا دانشجویان دوره‌های الکترونیکی می‌توانند در کلاسهای حضوری دانشگاه کاشان شرکت کنند ؟

دانشجویان پذیرفته شده در دوره های الکترونیکی نمی‌توانند از کلاسهای دوره های حضوری استفاده نمایند و حضور آنها تخلف محسوب می‌شود. اگر در حین تحصیل انصراف داده‌شود، آیا شهریه(های) پرداخت‌شده عودت داده خواهدشد؟
خیر.

اعتبار مدرک تحصیلی ارائه شده به چه میزان است؟

به فارغ التحصیلان این دوره ها مدرک رسمی دانشگاه کاشان ارائه می شود و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد؛ با این مدرک می توانند در آزمون مقطع تحصیلی بالاتر شرکت نمایند.

آیا انتقال دانشجو از دانشگاه ‌های دولتی یا غیردولتی به این مرکز امکان‌ پذیر است؟

در دوره های الکترونیکی دانشگاه کاشان، امکان جابجایی و تغییر رشته وجود ندارد.

آیا دانشجویان دانشگاه کاشان در طول تحصیل از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند بود؟

با توجه به اینکه مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه کاشان تحت نظارت وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور فعالیت می نماید در نتیجه کلیه قوانین و مقررات حاکم بر آموزش عالی کشور نیز در این دانشگاه حکمفرماست.

آموزش الکترونیکی چه مزایایی درخصوص یک برنامه منتهی به مدرک تحصیلی را دارد ؟

دلایل متعددی برای کسب آموزش دانشگاهی در یک دانشگاه الکترونیکی که منطبق بر اصول علمی طراحی و هدایت گردند وجود دارد. تحصیل در در دانشکده الکترونیکی دانشگاه کاشان برای دانشجو امکان تحصیل در یک محیط آموزشی بسیار پیشرفته را مستقل از مکان زندگی و کار و همچنین مستقل از زمان آموزش فراهم می آورد. دانشکده الکترونیکی دانشگاه کاشان نشان می دهد که چگونه به کارگیری روشهای مدرن آموزشی همراه با فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند امر یادگیری و یاددهی را تسهیل بخشیده و کارایی این عمل را به طرز چشمگیری بدون محدودیت زمانی بهبود دهد.

آیا پس از فارغ التحصیلی امکان ادامۀ تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشکده آموزشهای الکترونیکی یا سایر دانشکده ها وجود دارد؟

بله

چگونه می توانیم وارد سایت مجازی شویم؟

کافی است وارد سایت اینترنتی http://oeec.kashanu.ac.ir و در قسمت ورد به LMS شناسه ورود و کلمه رمز خود را که شامل کد دانشجویی و پسورد 1تا 5 می باشد که در مرحله ورود نیاز به تغییر دارد را در محل‌های تعیین شده وارد کنیم.

برای انتخاب واحد دروس مجازی چه باید کرد؟

ابتدا دانشجویان باید در بازه انتخاب واحد اقدام به انتخاب درس مورد نظر نموده (درس مورد نظر باید در لیست دروس قابل ارائه ترم موجود باشد- ( لیست دروس قابل ارائه بصورت مجازی توسط دانشکده تعیین می¬شود.) و پس از اتمام بازه انتخاب واحد لیست دانشجویان وارد سیستم آموزش مجازی شده و دانشجو (پس از چند روز از اتمام انتخاب واحد) قادرخواهد بود از طریق سایت http://oeec.kashanu.ac.ir با کلیک بر روی ورود به سیستم آموزش الکترونیک وارد سایت آموزش الکترونیکی شود.

وظیفه دانشجو پس از انتخاب واحد درس مجازی چیست؟

چنانچه دانشجویان درسی را به صورت مجازی انتخاب نموده باشند،‌ پس از چند روز از اتمام بازه انتخاب واحد باید با ورود به پورتال دانشجویی و آن واحد های ارائه شده را اخذ نماید. اطلاعیه های درس شامل تکالیف و زمان تحویل آن، آزمون ها و زمان برگزاری، زمان و مکان برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم ... در سامانه الکترونیکی می باشد. حضور مداوم و فعال و شرکت در جلسات در ارزیابی دانشجو در انتهای ترم موثر می باشد.درصورت عدم ورود موفقیت آمیز و یا نبودن اسم درس پس از ورود به سیستم باید بلافاصله برای رفع مشکل با دانشکده الکترونیک تماس حاصل نمایید.

چنانچه در ورود به سایت مشکل داشته باشیم چه باید بکنیم؟

علت اشکال این است که احتمالا کلمه رمز را درست وارد نکرده‌ا ید و یا اینکه آنرا تغییر داده و کلمه رمز جدید را بخاطر نمی آورید. در صورتی که در ورود به پورتال های مورد نیاز دچار مشکل هستید با واحد آموزش در تماس باشید.

چگونه می توانیم به محتوی درس دسترسی داشته باشیم؟

پس از اینکه با شناسه ورود و کلمه رمز وارد سیستم مجازی شدید کافی است بر روی نام درس مورد نظر خود کلیک نمایید. سپس از قسمت مرور مطالب محتوی درس را مشاهده نمائید.

چگونه می توانیم از تاریخ امتحانات و یا مواردی که استاد به آنها اشاره دارد مطلع شویم؟

پس از اینکه با شناسه ورود و کلمه رمز وارد سیستم مجازی شدید به اولین صفحه درس وارد می شوید . در این صفحه بخشی را به نام آگهی ها مشاهده خواهید کرد که مخصوص درج اطلاعیه و مواردی است که استاد درس به آنها در طول ترم اشاره خواهد نمود از جمله تاریخ امتحانات ، مهلت تحویل پروژه ها و .... دقت نمایید زمان برگزاری آزمون پایان ترم که پرتال اموزشی قابل روئت می باشد..

نحوه برگزاری امتحانات میان ترم و پایان ترم دروس مجازی چگونه است ؟

اولاً‌ آزمون میان ترم و پایان ترم به صورت حضوری و در مکانی که توسط واحد آموزش دانشکده و یا استاد تعیین شده است انجام می-گیرد ثانیاً تاریخ برگزاری امتحانات میان ترم دروس مجازی خارج از بازه امتحانات می باشد که این تاریخ و زمان و مکان برگزاری امتحانات توسط استاد درس دربخش آگهی ها ‌به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.